fbpx

Träna för Hälsan!

Träning som är rolig och kravlös - är träning som blir av

Det är bättre att träna 1 dag i veckan året runt, än att pressa sig själv till ett 6 dagars schema och stå ut i 3 veckor.

Coach Melina

Holistisk Hälsocoach

Träning

Tänk på träning ur ett nytt perspektiv

Ordet träning kan ha många olika betydelser, beroende på vilken relation och inställning man har till träning.  Den kan upplevas som härlig och befriande för någon eller ångestfylld och jobbig för en annan person. 

Men om vi suddar bort känsloaspekten kring träning så är det faktiskt bara rörelse av kroppen. Kroppsrörelse … som kan vara långsam eller snabb, lätt eller tung. 

Kroppsrörelse kan utföras ensam eller i grupp. Med eller utan tillbehör och utrustning. Kroppsrörelse kan utföras inomhus eller utomhus. I porten eller i parken, på soffan eller gymmet. I skogen eller köket, i luften eller i vattnet, i värme eller kyla.

Ja till och med andfått eller harmoniskt… Bara fantasin sätter gränser för hur, var och när kroppsrörelse kan utföras.

Kvinna, baddränkt, hoppar, plus size, badar
Träna, träningskläder, svart kvinna, naturen

Välmående vs Kroppshets

Träning stressar mig!

Att träna är bra, det vet vi allihop. Vi vet träningens positiva effekter för både vår fysiska och psykiska hälsa, så ingen idé att tjata om den biten här.

Men hur kommer det sig då att något så positivt som träning, kan kännas så jobbigt och ångestfyllt för många människor? 

Därför att träning till stor del slutat vara bara kroppsrörelse. Träningen bär nu med sig en ryggsäck med krav. Krav som ingen uttalar högt, men som hovrar över oss i vårt samhälle och gör träning till ett stressmoment istället för en stresslindrare.

  • För om man tränar måste man ju äta på ett visst sätt också, “träningsmat” ska de vara.
  • Sen måste det synas att man tränar också, antingen genom mindre fett eller mer muskler.
  • Sen måste man ju träna kontinuerligt, många dagar i veckan – annars är det ju ingen idé att man tränar.
  • Det ska vara gymkort och trendiga träningskläder.
  • Man ska ha playlists och ta selfies.
  • Man ska dricka energidrycker, shakes och äta proteinpudding.

Bodygoals hit och Beachbody dit. För man ska ju ha en “träningskropp” (vad det nu betyder), vad är annars poängen med att träna?

 

Träna för Hälsan!

Inte konstigt att många människor upplever träning som jobbigt, istället för härligt. Att bara tanken på träning kan ge upphov till känslor av stress, ångest och utanförskap. För hur ska man kunna ta till sig av alla träningens positiva hälsoeffekter, när bara blotta tanken får en att känna precis tvärtom?

Så kom ihåg att det finns inga rätt och inga fel kring träning, så länge de får dig att må bra!

  • Skogspromenad eller fotbollsmatch på gården.
  • Plankan i vardagsrummet eller powerwalk på lunchen.
  • Vikter på gymmet eller yoga framför Youtube.
  • Kull i parken eller squats när du plockar disken.
  • Trappan istället för hissen och cykelutflykt med bästis.
  • Intervaller i backe eller tåhävningar i duschen.
  • Pingis på jobbet och kvällsrundan med hunden.
  • 10 minuter eller 2 timmar.

Allt är rätt, allt är topp!  

Träning måste få ske på dina egna villkor och på din egen arena.
För den bästa träningen, är den som blir av!

Kvinna , tränar, yoga, down syndrome

Se inte på träning som ett straff eller ett måste. Se på träning som en hyllning till din kropp. Ett tack för att den alltid finns där och ställer upp.

Coach Melina

Holistisk Hälsocoach

Gillar du Träningstipsen? Dela med en vän!

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Online Coaching

Tack vare Online Coaching kan du få hjälp var, när och hur du vill.

Hög Kvalitet

Alla tjänster är framtagna av Certifierad Kost- och Livssilsrådgivare.

Personlig Anpassning

Tjänsterna skräddarsys efter dina behov.

Säkra Betalningar

Betala tryggt med Kort, Swish eller Faktura.