Förkyld kvinna som vilar från träning

Hälsocoachens bästa tips för när du blir sjuk

Så behåller du motivationen och hälsosamma rutiner

Du har äntligen kommit igång med träningen och styrt upp kosten på ett härligt balanserat sätt. Kroppen känns hälsosam och stark samtidigt som dagarna passerar och livet känns roligt och enkelt. Kanske känner du att du äntligen hamnat i flow och att ingenting kan stoppa dig denna gång. För världen är din och ditt nya hälsosamma liv är här för att stanna. Men sen vaknar du en morgonen med täppt näsa, en hals som ömmar och en tung trött kropp. Att du blivit sjuk är ett faktum och det enda du kan tänka på är att ”nu är allt förstört”. Därför att nu kan du ju varken träna eller sköta din kost som planerat. För att ligga hemma i en vecka var inte en del av din plan och du vet hur det blivit alla andra gånger, att bli sjuk är lika med en förstörd rutin.

Men låt mig stoppa dig där, för det behöver inte alls vara så. Självklart vill ingen av oss bli sjuka, men det är en del av livet och hör lixom till. Därför behöver du också se en sjukperiod som en lika stor självklarhet som en längre period av friskhet. Vilket i sin tur inte kan stoppa dig i dina hälsosamma rutiner, om du inte själv tillåter det. Alltså handlar det bara om ur vilket perspektiv du själv väljer att se denna lilla ”träningspaus” som. Antingen kan du välja perspektivet ”allting är förstört” eller så väljer du perspektivet ”en välbehövlig minipaus”. Därför att det är just bara en minipaus ifrån träningen, inte kosten och att inte kunna träna betyder inte att sluta äta hälsosamt.

Är glass bra när du är sjuk?

När du är sjuk är det lätt att känna cravings komma krypande när du ligger nedbäddad och tycker extra synd om dig själv. Därför är det allra bästa du kan göra när du är sjuk är att ta hand om dig själv lite extra – både fysisk och psykiskt. Satsa därför på att bibehålla din redan hälsosamma rutin kring kost fast du blivit sjuk. Fortsätt alltså att följa din planering och behåll din diciplin, men unna dig också det du verkligen önskar i stunden. Behöver din onda hals glass? Go for it! Njut av en skål favoritglass utan dåligt samvete, du är ju faktiskt sjuk och i livet behövs balans. Men att njuta av en skål glass innebär inte för den delen att du behöver äta en Mc Donalds meny till middag och käka en hel limpa med ost och sylt til kvällsmål.

Nyttig mat när du är sjuk

Din kropp behöver extra näring, vitaminer, mineraler och antioxidanter för att ditt immunförsvar ska kunna vinna över sjukan som intagit din kropp. Var därför extra snäll mot dig själv och se till att tanka kroppen med extra näringsrik och hälsosam mat just när du är sjuk. Försök undvika tomma kalorier, snabbmat och halvfabrikat som passar kroppen utan att tillföra något anant än kalorier. Satsa på fiberrika livsmedel, mycket frukt, grönt och bär. Ät gärna hälsosamt omättat fett i form av fet fisk, avokado, nötter och oliv- eller rapsolja. Din kropp behöver faktiskt det bästa bränslet för att orka fighta virus och bakterier.

Undvik viktökning när du är sjuk

En annan anledning till varför du inte vill frossa i godsaker är för att du rör dig minde när du är sjuk och då gör av med mindre energi än vanligt. Under tiden du är sjuk vill du fokusera på att hålla dig viktstabil och inte öka i vikt. Kom ihåg att du är just sjuk och behöver ge din kropp möjlighet till vila, läkning och återhämtning – det måste få vara fokus! När du är sjuk ska fokus inte vara att gå ner i vikt eller nå ett specifikt mått på måttbandet. Låt din plan under sjukdomsperioden vara att inte öka i vikt. För om du kan hålla dig viktstabil under des dagar/veckor du är sjuk så kan du enkelt bara hoppa upp i sadeln igen och fortsätta din hälsoresa när du är frisk igen.

TIPS på saker att göra när du är sjuk

Här kommer 15 fantasatiska tips på saker du kan göra för att främja din hälsa när du är sjuk och uttråkad:

  1. Rensa ”declutter” beroende på ork/mående. Tex fotoalbum på mobilen, e-post, byrålådor, garderober, papper, räkningar och kvitton.
  2. Avregistrera dig från e-post du inte behöver/som stressar eller leder till ogenomtänkte köpbeteenden
  3. Avfölj konton/personer på sociala medier som påverkar dig negativt
  4. Hitta nya inspirerande konton/personer på sociala medier
  5. Ring, smsa, skicka e-post eller fysiska brev till personer du tycker om eller inte pratat med på länge
  6. Ta en promenad utomhus om du orkar (naturen läker)
  7. Gör nicecream eller isglass på funlight saft, kaffeisbitar eller bärisbitar
  8. Uppdatera ditt CV
  9. Gör lätt yoga eller stretchövningar (använd app eller youtube)
  10. Gör en visionboard (använd appen Canva)
  11. Anteckna ”journal” – Skriv ner dina drömmar, mål, visioner, tankar och ideér
  12. Meditera eller visualisera
  13. Titta på filmer eller serier som får dig att skratta, gärna gapskratta
  14. Gör andningsövningar
  15. Framkalla foton online – antingen bilder, canvastavlor eller varför inte en fin fotobok

/ Hälsningar Coach Melina 💕

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top