glasburk med grön smoothie

Grön smoothie med Avokado och Ananas

Happy monday, här är jag inne på vecka två av vabb-livet. Så för att muntra upp stämningen tänkte jag bjuda på ett recept på härlig, krämig grön smoothie maxad med vitaminer, mineraler, nyttigt fett och antioxidanter. Just för att jag är en riktig smoothieälskare, om du inte visste det. Därför gör jag ofta hela kannor smoothie åt gången och njuter av smoothies varje dag.

Varför ska man dricka smoothie?

En smoothie är det perfekta alternativet till frukost, mellis, kvällsmål eller som uppladdning före eller efter ett träningspass. Därför borde du testa att byta gröten, mackorna eller filen och flingorna mot ett grönare och mer näringsrikt alternativ. För när du dricker en grön smoothie proppad med vitaminer, mineraler och antioxidanter boostar du både din energi, ditt immunförsvar och din hälsa. Men du kan också lätt smyga ner frukt och grönsaker som inte ser jättefina ut, men passar pefekt i mixern. Vilket är toppen för både miljön, plånboken och hälsan.

Visste du att vi enligt Livsmedelsverket bör äta minst 500 gram frukt och grönt om dagen för att hålla oss hälsosamma? Just för att vår kost är otroligt viktig för att hålla oss friska och hälsosamma. Därför rankar Folkhälsomyndigheten kostfaktorer på andra plats som största riskfaktor för sjukdomsbörda, efter tobak som är den största.

Rekommendationen är 5 knytnävsstora portioner för vuxna (500 gram) och 4 knytnävsstora portioner för barn mellan 4-10 år (400 gram). Just för forskning visar att frukt och grönsaker bidrar till att skydda mot olika typer sjukdom (NNR). Exempelvis skydd mot cancer, högt blodtryck, höga nivåer av det onda kolesterolet LDL i blodet, hjärt- och kärlsjukdom och typ 2-diabetes. Som kan bero på olika ämnen i växterna, som fiber, folat/folsyra, karoten, lykopen, vitamin C och antioxidanter och hur de samverkar.

Därför kan en dagsranson kan vara tre frukter och två rejäla nävar grönsaker. Där hälften av grönsakerna är grova, som morötter, broccoli och vitkål (räkna inte in potatis i de 500 grammen). Alltså är ett toppensätt för att få i sig mycket frukt/grönt, att göra hälsosamma smoothies. Däremot kan jag inte lova att du får hålla de för dig själv, eftersom detta smarriga recept älskas av hela familjen.

Hälsocoach håller i glas med gröna smoothie

Recept på grön smoothie

Du behöver:
🔸2 avokado
🔸200 g ananas
🔸10 cm gurka
🔸70 g eko babyspenat (1 lite påse)
🔸1-2 cm ingefära
🔸1 eko lime

🔸1-2 msk chiafrön
🔸Vatten efter önskad konsistens

  1. Skär avokado, ananas och gurka i bitar.
  2. Skala bort skalet på ingefäran genom att skrapa med baksidan av en sked.
  3. Ner med allt i mixern och mixa.
  4. Späd smoothie med 1 matsked vatten i taget, till önskad konsistens

Häll upp i dina finaste glas och avnjut smoothien direkt om du är sugen. Eller häll över i glasburkar eller annan förvaring med lock och ställ i kylskåpet. På så sätt håller sig smoothien fräsch och god i upp till tre dagar, men kan tappa något i sin gröna färg vilket är helt okej.

Bild på gröna smoothie i glasburkar med lock

Smaklig måltid och berätta gärna i kommentarerna om du ska prova receptet.

/ Hälsningar Coach Melina 💕

1 reaktion på ”Grön smoothie med Avokado och Ananas”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Scroll to Top